Kötbullar och Knäckerbröd

15 augustus 2015 - Karlstad, Zweden

Daar sta ik dan, zwaaiend gedag te zeggen tegen mijn moeder en zusje die op weg naar het hotel zijn om voorbereidingen te treffen voor de reis terug naar huis. De afgelopen twee weken hebben we een heerlijke zonnige vakantie gehad in mijn tijdelijke nieuwe thuisland. Wie zegt dat Zweden alleen voor actieve mensen is bedoeld heeft het mis, met een temperatuur boven de 20 graden Celsius kan het ook gelden als een zonvakantie.

Als eerst hebben we Malmö bezocht om daar een paar dagen uit te rusten en de stad te zien. Malmö stond vanwege vele verhalen te hebben gehoord en te hebben gelezen op mijn bucketlist. Malmö is de derde grootste stad van Zweden en staat bekend als stad van de parken. Dat hebben we geweten ook. De eerste avond zijn we het Lilli Torg plein op geweest, waar we een typisch Italiaans restaurant bezochten voor een pasta. De andere dagen hebben we de Kungsparken, Öresunds parken, Pildammsparken, Folketspark, Slottsparken,  Mollevangstorget, Riversborgstranden, ongeveer het hele winkelcentrum en de hoogste wolkenkrabber van Zweden: Turning Torso bezocht.

Malmö beschouw ik als een stad die veel rustiger is dan de Nederlandse steden, maar wel veel schoner. Dit merkte ik ook in de volgende tevens laatste stad Karlstad. Alles is de hele dag goed schoon. Daarnaast promoten ze ook om te fietsen. Op het hoofdplein kon je gratis fietsen huren. De woorden ‘gratis’ en ‘fiets’ zorgden voor ons als echte Nederlander natuurlijk dat we deze (meerdere malen) huurden om de omgeving te verkennen. Eén ding heb ik al wel meteen geconcludeerd, fietsen van het centrum naar de campus is niet echt een optie. Het is slechts 7 km, maar bergopwaarts is iets anders als dijkopwaarts fietsen. Ook heb ik tijdens de vakantie de King of the Swedish Forest ontmoet. De Eland stond niet op mijn bucketlist, maar is misschien wel indrukwekkender om te zien dan een rendier.

Daar sta ik dan, om mij heen kijken naar de plek dat mijn thuis is. Waar mensen buiten staan te spelen (Kubb een soort Viking schaakspel, nog nooit van gehoord) en vragen of je mee wil doen, zoals 10 jaar geleden bij je buurkinderen alleen dan nu met studiegenoten. De plek waar ik voor het eerst in mijn leven niet de keuken hoef te delen met familieleden, maar met huisgenoten. De plek waar ik in mijn eigen slaapkamer een eigen badkamer heb. De plek waar ik een van de mafste trappen ooit heb gezien, waar ik gegarandeerd eens naar beneden val.

Op dit moment is mijn kamer een beetje aan de kale kant, maar met de spullen van thuis en de IKEA wordt het binnenkort omgetoverd tot een gezellig stulpje. Op mijn eerste home alone avond maakte ik samen met andere uitwisselstudenten een boswandeling naar het meer toe. De sterren, zelfs één vallende ster, waren goed te zien door de heldere lucht. Het was een goede aftrap voor het begin van een nieuwe periode.

Liefs,

Eefje

1. Moekie:
    20 augustus 2015
    Lieve Eefje, wat hebben we mooie weken in Zweden meegemaakt. Het was onze eerste lange vakantie en reis zo met zijn drietjes. Het is een prachtig land waar veel te doen is. En waar jij een prachtige tijd gaat beleven. Geniet van alles wat je daar meemaakt. Liefs Moekie