Kleine samenvatting van oktober

6 november 2015 - Karlstad, Zweden

Nog steeds geen Noorderlicht, Pippi Langstrom en sneeuwpoppen gezien. Daarentegen heb ik wel de Noorse fjorden en mijn eerste ijshockeywedstrijd gezien.

Enkele weken geleden reisde ik samen met vier andere studenten af naar Flåm/Aurland in Noorwegen. Een reis van acht uur met vele bochten, tunnels en een gemiddelde snelheid van 90km per uur, werden we verblijd met hoge bergen met witte toppen, bomen in diverse kleuren oranje en glasheldere meren.

De eerste dag bezochten we Stegastein een viewpoint dat 30 meter uit de berg steekt en 640 meter boven Aurland fjord. In de avond besloten we om nog hoger de berg om te klimmen om vanaf daar het uitzicht te kunnen zien.

De tweede dag namen we de boot die ons tussen de fjorden bracht. Samen met half China, die ons vergezelde op de boot, maakte we tientallen foto’s van een paar rotsen, bomen en watervallen. Na onze boottrip zijn we op jacht gegaan naar een waterval. De auto langs de straat geparkeerd en met de sneakers aan zijn we een weiland in gegaan. Eenmaal aangekomen bij de waterval waren we helemaal blij, maar we probeerden toch nog om wat hoger te komen. Vanaf hier had je een mooi uitzicht over Flåm en de waterval was nog mooier. (zie foto’s) Daarna zijn we naar een oud verlaten dorp gegaan, waar nog enkele restanten van vroeger te vinden waren. Vanaf hier besloten we om te gaan hiken naar een dorp hoger op de berg voor een lunch. Althans dat was het plan, maar bij het zien van 10 huizen en één hond werd het toch een wortel en een kanelbullar.

Naast mijn trip naar Noorwegen ben ik ook mij meer gaan verdiepen in de Zweedse cultuur en natuur. Een tijd geleden ben ik met vijf studenten naar een nationale park gegaan om daar te genieten om door het bos te lopen en in een schattig huisje onze lunch te hebben. Eenmaal aangekomen bleek dat de jacht op Moose was gestart, waardoor het niet veilig was om in de bossen te lopen. Dit zorgde er wel voor dat een paar weken later een Moosepie op het menu stond en mocht ik wilde koningshert proeven. Daarnaast heb ik mijn eerste ijshockeywedstrijd gezien van het Karlstad’s team Färjestads BK. Ook heb ik geleerd om Zweedse gehaktballen en kanelbullar te maken. Vandaag staat er een trip op de planning langs het grootste meer in Zweden.

Deze week is er een nieuwe periode begonnen met een nieuw vak. De tijd gaat sneller dan ik denk. Iedereen is al aan het praten over Kerst, Oud & Nieuw en wanneer ze terug gaan naar huis. Wat ik in januari ga doen is nog een groot vraagteken, interrailen, auto huren, hele maand hier blijven of terug naar het kikkerland. We zullen het zien.

Liefs, Eefje