Het kikkerland verlaten

25 juli 2015 - Zeewolde, Nederland

Als de winter in aantocht is trekken vogels en ouderen massaal het land uit. Geef ze is ongelijk. De winter in Nederland is onvoorspelbaar, net als de zomer waar de ene week een hitte golf heerst en de andere week er vorst aan de grond is of een storm met windstoten van 110 km/uur. Nederland is een net niet winterproof land. Er zijn geen hoge bergen waar je vanaf kan skiën/snowboarden, slechts een paar dijken waar je met een slee drie meter naar beneden glijdt. De winters zijn net niet streng genoeg om er de Elfstedentocht te houden, maar waar het wel aanvoelt alsof je op Siberië bent met -50 graden Celsius.

Sommige van jullie wisten het al, ook ik sla dit jaar een groot deel van de Nederlandse winter over. Het koude kikkerland wordt vervangen voor het land dat bekend staat om de ongerepte natuur. Het land waar je in de winter kan snowboarden, ijsvissen en hondensleeën. Het pittoreske Zeewolde zal vervangen worden voor het zonnige Karlstad in Zweden.

De hoofdreden van mijn vertrek is mijn opleiding. Volgend schooljaar zit ik in mijn vierde tevens laatste jaar. In dit jaar is er een mogelijkheid om een minor (verbreding of verdieping van je opleiding) te volgen in het buitenland. Deze mogelijkheid heb ik dan ook aangepakt. Samen met meer dan 150 andere studenten uit de rest van de wereld zal ik komende periode diverse vakken volgen in Karlstad.

Naast dat ik mijn hersenen laat kraken met nieuwe stof, wil ik ook veel van Zweden zien.

Ik heb alvast een klein bucketlistje opgesteld wat ik op z’n minst wil doen/zien:

• Malmö bezoeken
  • Stockholm bezoeken
  • Rendieren spotten
  • Huskytocht doen
  • Noorderlicht zien

Dat laatste wordt misschien een grote uitdaging, maar het leven moet ook niet te gemakkelijk zijn, toch? Mocht je nog leuke hotspots weten in Zweden, stuur dan een bericht of laat een reactie achter!

Liefs,

Eefje