Check, check and double check

18 december 2015 - Karlstad, Zweden

De laatste maand van het jaar is ingegaan en de een na laatste maand van mijn verblijf in Zweden. De tijd gaat snel, maar er staan nog een paar leuke activiteiten op de planning voor deze laatste paar maanden. De afgelopen maand stond in het teken van kilometers afleggen en bucketlist afstrepen.

Begin november bezocht ik vijf steden in twee dagen die aan het Vänern meer liggen. De avond na deze roadtrip gingen we het nachtleven van Stockholm in -het feit dat we in het verkeerde stuk van de stad waren laat ik maar achter wegen-. De volgende dag haalde ik twee Nederlandse vrienden op om met de auto nog meer plaatsen in Zweden te bezoeken. We legden ongeveer 1400 km af in 4 dagen. Nadat ik hun had afgezet op het vliegveld, pakte ik de trein naar Gotenborg voor een tweedaagse voetbaltoernooi. Helaas hebben we het net niet gehaald tot de top 3, maar konden we wel zien hoe Zweden Denemarken versloeg voor het EK.

Een week later pakte ik de bus en het vliegtuig naar Helsinki om samen met een Nederlandse vriendin Helsinki en Tallinn te bezoeken -tot grote schrik zag ik de welbekende euro op producten staan-. We zijn één dag in Tallinn geweest, waar we voornamelijk hebben genoten van de charme van de 'Old Town'. De andere twee dagen zijn we alle hotspots in Helsinki afgegaan. Een echte aanrader is het eiland Suomenlinna die vol met historische monumenten één van de hoogtepunten was.

Om mijn bucketlist volledige af te strepen stond er een bezoek aan Zweeds Lapland op de planning. Na een busreis van 21 uur kwamen we aan in Kiruna, waar we een rondleiding door de 115 jaar oude stad kregen. Het bijzondere van deze stad is dat ze de hele stad gaan verhuizen naar een meer zuidelijke punt de aankomende 10 jaar. Daarnaast was het ook de eerste dag van de vijf weken dat er geen zon te zien is.
In de middag gingen we naar een huskyranche voor een tocht met de huskys en later met een sneeuwscooter. De volgende dag bezochten we het allereerste ijshotel van de wereld en maakten we kennis met twee Sami inwoners met hun rendieren. We sloten de dag af in een tipi tent in Abisko,met een kleine glimp van het Noorderlicht. De derde dag gingen we naar de fjorden van Narvik. De laatste dag stond ijsklimmen op het programma, met stijgijzers en ijsbijlen beklommen we de top van een bevroren waterval. Uitgeput en met blauwe knieën zaten we in de bus terug naar Karlstad. Een terugreis met een stop bij de Arctic Circle was het laatste hoogtepunt van het Lapland avontuur. Een temperatuur van lager dan -20 graden weerhield ons er niet van om naar buiten te gaan en een paar foto's te maken. Tot groot geluk van alle, zagen we het Noorderlicht dat steeds helderder en helderder werd. Ook in de bus konden we nog genieten van dit magische natuurverschijnsel dat elke keer van vorm veranderde. Kortom, een geweldige indrukwekkende 5 dagen!

Met Kerst is niemand alleen en daarom gaan alle uitwisselingsstudenten die op de campus blijven tijdens deze dagen samen een hapje eten. Oud en Nieuw wordt in een huisje aan zee gevierd met een klein groepje. Daarna zit het erop en staan de voorbereidingen naar Nederland op de planning.

God jul & gott nytt år!

Ik zie jullie in 2016.

Liefs,

Eefje

1. Erica:
    20 december 2015
    Hoi Eefje, prachtig om te lezen wat jullie allemaal zien en doen, werkelijk een schitterende ervaring! Ben er wel een beetje jaloers op!mooie foto's ook. Fijn dat jullie kerst met elkaar gaan doorbrengen! Ik heb je kaartje ook ontvangen, lief hoor! Vanavond ga ik bij je moeder eten, Ymke heeft een uitje dus gezellig met z'n tweeën.
    Geniet nog maar lekker en dan zie ik je vast een keer als je weer thuis bent.
    Liefs erica