Anderhalve maand later

13 september 2015 - Karlstad, Zweden

Al meer dan anderhalve maand ben ik te vinden in het hoge noorden, maar het voelt als twee weken. Na mijn laatste reisverslag is er veel gebeurd. Ik begin steeds meer aan de Zweedse cultuur te wennen en aan het leven op de campus. Ik heb veel nieuwe mensen ontmoet en voornamelijk veel Duitsers. Ongeveer 80% van de uitwisselingsstudenten is Duits. Ook ben ik er achter gekomen dat Eefje toch echt een Nederlandse naam is en dat de uitspraak niet altijd even gemakkelijk gaat bij sommige. Evil E en Queen E zijn mijn tweede en derde naam.

In het begin was het even schakelen met de taal, de andere munteenheid en de vrije tijd die je hier hebt. Waar het in Nederland er af en toe gehaast aan toe gaat met overvolle agenda's, lijkt het alsof ze hier overal de tijd voor nemen. Zwedenaren nemen vooral de tijd voor een fika. Fika is een sociale gelegenheid waar een gebakje en een kopje koffie niet mogen onderbreken. Eén van de favoriete gebakjes tijdens de fika is de Kanelbulle, dit gebakje heeft zelfs een eigen feestdag op 4 oktober. Daarnaast is koffie belangrijk in Karlstad, de grootste koffiebranderij van heel Scandinavië is hier gevestigd. Mocht je het koffiemerk Löfbergs Lila in de supermarkt tegen komen, denk dan even aan mij. Of als je op de wc zit, Karlstad produceert namelijk voor heel veel landen keuken- en toiletpapier.

Deze week was de laatste week van de Nollning. Dit is een introductieperiode van 2 à 3 weken dat vergeleken kan worden met een ontgroening bij een studentenvereniging in Nederland. Elke faculteit draagt een andere kleur broek die wordt versierd met tekst, tekening en badges. De broek mag nooit gewassen worden, ook niet na de Nollning. De echte Zweedse studenten nemen het serieus en dragen de broek bijna elk uur, battleen tegen elkaar met aparte schreeuw liedjes en moeten opdrachten doen. Dit gebeurt niet alleen op de campus, maar ook in de bus, in de stad en overal waar je verschillende kleuren broeken bij elkaar ziet. Gedurende deze week was het zelfs toegestaan om geluidsoverlast te maken. Tijdens deze weken was het ook de Try for Free week. Hierin mocht je alle sporten van de universiteit gratis uitproberen. Ik heb floorball, lacrosse, badminton, yoga en volleybal gevolgd. Ik ga waarschijnlijk vaker floorball en badminton spelen.

In tegenoverstelling van anderhalf uur reizen van Zeewolde naar Utrecht hoef ik hier maar 10 minuten te lopen om bij de universiteit te zijn. Hierdoor en door dat ik geen baantje heb of andere verplichtingen is er vrije tijd in overvloed. Echter, dit houdt niet in dat je alleen op je kamer zit de hele tijd. Veel dingen worden spontaan geregeld. Wil je een middagje kanoën? Dan vraag je wie mee wil en binnen een uur zit je in de bus om te gaan kanoën met een stel andere. Hetzelfde gebeurde op een dinsdagavond na een avondje stappen. Iemand kwam iemand met het idee om een weekendje naar Oslo te gaan. De volgende dag boekten we de busreis en het hostel.

In Oslo hebben we, nadat we het goede hostel hadden gevonden, eerst door de stad gelopen onder het mom kijken, kijken en niet kopen. Later zijn we de busboot op gegaan om naar het eiland Gressholmen te gaan. Vanaf dit eiland had je uitzicht op de stad en de andere eilanden. De volgende dag zijn we naar Olympisch Skischans Holmenkollen geweest. De skischans is in maart 2010 geopend en is één van de eerste design skischansen ooit. Het hoogste punt van de schans ligt 417 meter boven zeeniveau, hier heb je uitzicht op de stad, de bergen en de eilanden in de Oslofjord. In de middag zijn we naar Vigelandsparken geweest om lekker te genieten van de zon en de diverse aparte sculpturen (zie foto's). Oslo is een mooie stad, helaas is het nog duurder dan Zweden. Toch staat er op korte termijn een trip naar Trolltunga op de planning. In december staat Lapland op de planning om daar bij het ijshotel en de Sami langs te gaan.

Vanavond hopen we het Noorderlicht te zien bij het meer achter de campus.

Liefs,

Eefje